Spoken
Vanliga frågor
Här hittar du svar på våra vanliga frågor.
Material
Vilka filformat ska jag använda när jag skickar material?
- Transkribering: Vi har möjlighet att ta emot transkriberingsmaterial i alla ljud- och videoformat.
- Undertextning: Vi har möjlighet att ta emot undertextningsmaterial i alla videoformat.
- Korrekturläsning: Det bästa resultatet uppnås när du skickar ditt material till oss i Word-format. Vi har också möjlighet att ta emot andra textformat, men i dessa fall bör du alltid kolla med oss i förväg.
Hur skickar jag mina filer till er?
Material kan laddas upp på spokencompany.se/material.
Vad har ni för leveranstider?
- Transkribering: Vi kan göra färdigt transkriberingar mycket snabbt. Exempelvis kan vi transkribera 10 timmars material på endast 3 dagar från det att vi tagit emot materialet. Du får tillbaka det färdiga materialet senast den dag som angivits på offerten. Om du behöver materialet ännu tidigare kan vi komma överens om en tidigare deadline.
- Undertextning: Exempelvis kan vi göra undertexter på en video som är 1 timme lång på endast 3 dagar från det att vi tagit emot materialet. Om du behöver materialet ännu tidigare kan vi komma överens om en tidigare deadline.
- Korrekturläsning: Leveranstiderna varierar beroende på textens längd och ämne och om texten kräver innehållsredigering (avtalas separat). Du får tillbaka det färdiga materialet senast den dag som anges på offerten. Om du behöver materialet ännu tidigare kan vi komma överens om en kortare deadline.
Expressleverans: Vad innehåller det?
Med expressleverans får du de färdiga filerna på ett accelererat schema. Expressleverans: Standardpris +100 %.
Du kan välja expressleverans för dina filer på sidan Skicka material (avsnittet Leveranstid).
Handläggningstid:
- Filer som skickas före kl. 14.00 (EET) → En arbetsdag senast kl. 16.00 (EET).
- Filer som skickas efter kl. 14.00 (EET) → Två arbetsdagar senast kl. 16.00 (EET).
Hur får jag det avslutade arbetet?
Vi skickar det färdiga materialet till dig enligt en tidsplan som vi kommer överens om separat.
Tog ni emot de filer jag skickade in för transkribering?
När du väl har skickat in dina ljudfiler via formuläret på spokencompany.se/material kommer du vidare till en bekräftelsesida som listar alla filer vi tagit emot. Om du är osäker på om filerna gått fram, vänligen skicka ett mail till oss (info@spokencompany.se) eller du kan också kontrollera status för dina filer från kundkontot.
Hur länge kommer länkarna till slutförda arbeten som skickats till mig via e-post att fungera?
För informationssäkerhetsändamål är länkarna vi skickar giltiga i 10 dagar räknat från mottagandet av e-postmeddelandet. Om länkarna har utgått, vänligen kontakta oss (info@spokencompany.se / +46 8 519 70 026).
Priser och fakturering
Hur mycket kostar er tjänst?
Våra priser finns angivna i vår prislista. När du ber oss om en offert ger vi dig ett exakt pris för din beställning.
Finns det möjlighet att diskutera priset?
Om projektet är mera omfattande än vanligt kan vi erbjuda en mängdrabatt. Om du vill veta mera så be oss om en offert.
När kommer ni att fakturera min beställning?
Vi skickar fakturor för slutförda arbeten inom några dagar efter att de slutförts. Vid mer omfattande projekt använder vi månadsfakturering som baseras på hur arbetet fortgår.
Kan jag betala i förskott för kommande transkriberingar / undertexter / korrekturläsningar?
Om du önskar kan vi sälja så kallade ”förskottskrediter” som du kan använda som du önskar med ett flexibelt schema då fakturan är betald. Informera oss om du önskar köpa dessa krediter när du ber oss om en offert.
Hur kan jag betala min faktura?
Betalning görs via e-faktura (företagskunder) eller via din internetbank baserat på en faktura skickad till dig med e-post eller post.
Hur lång är betalningstiden?
I regel är betalningstiden för våra fakturor 14 dagar.
Kundkonto
Hur registrerar jag mitt kundkonto?
Du kan skapa ditt eget kundkonto på adressen www.spokencompany.se/kundkonto. Klicka på länken ”Register now” längst ner på sidan så kommer du till registreringssidan. Sedan skriver du in för- och efternamn vid punkten Name samt e-postadress vid punkten Email address. Aktiveringslänken till kontot skickas till din e-post. Om du inte får något meddelande, kontrollera skräppostmappen! Om du har skickat filer till oss redan före registreringen av kundkontot ska du använda samma e-postadress som du har meddelat Spoken vid tidigare sändning av filer.
Varför bör jag registrera mitt kundkonto?
På kundkontot ser du alla filer som du har skickat till oss för bearbetning. Genom kontot kan du också ladda ner färdiga filer under tre månaders tid efter att de blivit färdiga. Via kontot kan du dessutom enkelt skicka filer till Spoken. Du kan fortfarande skicka filer till oss utan inloggning på adressen www.spokencompany.se/material.
Måste jag använda mitt kundkonto?
Nej. Det är helt frivilligt att skapa ett kundkonto och du kan beställa tjänster av oss i fortsättningen också, även om du inte registrerar ditt kundkonto. Du kan fortfarande skicka filer till oss på adressen www.spokencompany.se/material. Färdiga filer skickas till dig per e-post.
Hur loggar jag in på mitt kundkonto?
Inloggning sker på adressen www.spokencompany.se/kundkonto. Din e-postadress är ditt användarnamn (”Username”).
Jag glömde lösenordet till mitt kundkonto. Vad gör jag?
På adressen www.spokencompany.se/kundkonto kan du klicka på ”Forgot your password?”. När du skriver din e-postadress får du anvisningar om byte av lösenord i din e-post. Följ anvisningarna i din e-post om hur du byter lösenord. Om du inte får något meddelande, kontrollera skräppostmappen!
Jag har frågor angående mitt kundkonto.
Ta kontakt med oss via adressen info@spokencompany.se.
Allmänt
Hur sköter ni dataskydd och sekretess?
Alla våra kundprojekt administreras i vårt eget Spoken TOOL-system som är uppbyggt i Google Cloud-miljön. Alla som använder systemet måste identifiera sig med användarnamn och lösenord för att få tillgång till systemet, och alla har skrivit under ett sekretessavtal.
Kundmaterialet förvaras på Google Cloud Storage (ligger inom EU) och raderas automatiskt från systemet tre månader efter att respektive fil har färdigställts. Bara projektassistenten som jobbar med materialet och personalen inom projektadministration har tillgång till kundens material.
När våra AI-verktyg använder taligenkänningstekniken drivs de på våra egna servrar, vilket säkerställer att dina uppgifter hålls skyddade.
Personuppgifter behandlas i enlighet med EU:s allmänna dataskyddsförordning. Vi samlar bara in personuppgifter som vi behöver för att administrera kundrelationer och för fakturering. Vi lagrar personuppgifter bara i de system där det är obligatoriskt.
Vilka är era avtalsvillkor?
Våra uppdaterade avtalsvillkor kan du läsa här.
Vad innebär er 100 % nöjdhetsgaranti?
Nöjda kunder betyder allt för oss. Om du inte är nöjd med kvaliteten på vårt arbete, och vi inte har kunnat förbättra kvaliteten inom en runda korrigeringar, så behöver du inte betala oss någonting för vår tjänst.
Vilka är era kunder?
Våra kunder inkluderar universitetsforskare, offentliga organisationer, advokatbyråer, forskningsföretag, övriga företag och privatpersoner. Vi har möjlighet att betjäna alla våra kundgrupper enligt deras specifika behov. För mer information om våra kunder, se vår kundsida.
Hur kontaktar jag er?
Det snabbaste sättet att komma i kontakt med oss är att skicka ett mail till info@spokencompany.se eller ringa oss på +358 50 339 2407. Vi svarar snabbt under kontorstid på veckodagar.